نوشته شده توسط : سارا مهاجر

انتخاب و کاربرد سیستم‌های لوله‌کشی فولادی با توجه به مقاومت و استحکام در برابر فشار و حرارت بالا در صنایع گوناگون همواره مورد توجه مهندسین و معماران می‌باشد. لوله‌های فولادی در انواع مختلف در صنایع گران، حساس و قابل اهمیت بیشترین کاربرد را دارند به همین دلیل در صورت آسیب دیدن و یا خوردگی علاوه بر کاهش سرعت جریان کار و عملکرد می‌تواند ضرر و زیان بسیار بالایی را به این گونه صنایع وارد کند.

در دنیای امروز سعی بر این شده است تا با افزایش کیفیت تولید لوله‌های فولادی و جداره‌های آن، مقاومت لوله‌ها را در برابر خوردگی افزایش دهند. از جمله مشکلات و اثرات زیان‌بار خوردگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نازک شدن دیواره‌های لوله و کاهش ضریب تحمل فشار
  • بالا رفتن سرعت پمپ و کاهش سرعت جریان
  • شناور شدن قطعات فرسوده در پی خوردگی لوله
  • به کارگیری نیروهای مجرب برای جوشکاری لوله‌های اکسیدشده
  • صرف هزینه‌های گزاف نگه‌داری و تعمیر

تلاش برای جلوگیری از خوردگی لوله‌های فولادی و راه‌های پیشگیری از آن بسیار مهم هستند. پوشش دهی لوله‌ها می‌تواند در افزایش قیمت آن‌ها تاثیر مستقیم داشته باشد. به نحوی که با افزایش کیفیت و دوام نوع پوشش و مرغوب بودن جنس آن، قیمت لوله‌ها نیز افزایش می‌یابد.

دلیل ایجاد خوردگی لوله‌ فولادی چیست؟

به تغییرات ظاهری لوله‌های فولادی در اثر رطوبت، ضربه، تغییرات شیمایی و … خوردگی گفته می‌شود. یکی از روش‌های انتخاب راه حل جلوگیری از خوردگی لوله‌ فولادی شناسایی و آگاهی داشتن نسبت به عوامل تاثیرگذار بر خوردگی و نوع آن است. یکی از مهم‌ترین عوامل خوردگی در لوله‌های فولادی، قرار گرفتن در مجاورت رطوبت است.

هر گونه شبنم، باران و رطوبت موجود در هوا می‌تواند خوردگی را ایجاد نماید. به همین دلیل است که در اکثر مناطق دارای آب‌وهوای خشک و بیابانی با میزان رطوبت پایین، لوله‌های فولادی در مدت زمان طولانی‌تری اکسید و دچار خوردگی می‌شوند. بیشترین خوردگی در مناطق شمالی کشور رخ می‌دهد که برای مقابله با این مشکل تولید کنندگان از پوشش‌های مختلف برای مقابله با این مشکل استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از عوامل خوردگی لوله‌های فولادی، خوردگی از درون یا بیرون لوله‌ها در اثر فعالیت میکروارگانیسم ها است که به خوردگی میکروبی معروف است. خوردگی لوله‌های فولادی شامل خوردگی داخلی، بیرونی، حفره‌ای و شیاری است که قبل از انتخاب نوع پوشش دهی و راه مقابله باید شناسایی شود تا بهترین راه حل ممکن نسبت به آن اجرا گردد.

انواع خوردگی در لوله های فولادی کدام است؟

پیش‌تر بررسی کردیم که در چه سطوحی از لوله، امکان بروز خوردگی وجود دارد. به‌طور کلی و صرف نظر از خارجی یا داخلی بودن، خوردگی در لوله‌های فولادی در انواع زیر به‌وجود می‌آید:

  • خوردگی میکروبی

خوردگی میکروبی از انواع خوردگی در لوله فولادی به شمار می‌آید که به طور تقریبی 20 درصد خوردگی لوله ها به نوع میکروبی اختصاص می‌یابد. این خوردگی آن نوعی از خوردگی است که به سبب فعالیت میکروارگانیسم‌ها آغاز و پس از آن تشدید می‌گردد.

میکروارگانیسم‌ها، ارگانیسم‌هایی هستند که شامل جلبک، باکتری یا قارچ بوده که با چشم غیرمسلح، امکان مشاهده آن‌ها وجود ندارد. این میکروارگانیسم‌ها منجر به ایجاد نوعی خاص از خوردگی نمی‌شوند؛ بلکه تخریب‌های موضعی همچون حفره‌دار شدن، جدایش انتخابی، تشدید خوردگی سایشی یا گالوانیکی، خوردگی با تنش و یا تردی هیدروژنی را حاصل می‌شوند.

  • خوردگی حفره‌ای

چنان‌چه در طول لوله فولادی، حباب‌های ریزی به وجود آید، خوردگی حاصل شده، حفره‌ای نامیده می‌شود. بروز خوردگی حفره‌ای منجر به آن می‌گردد که استحکام و ضخامت دیواره لوله کاهش پیدا کند.

  • خوردگی گالوانیک

معمولا خوردگی گالوانیک زمان‌هایی رخ می‌دهد که چندین لوله با جنس‌های متفاوت از یک‌دیگر، در کنار و در تماس با هم باشند. در این مواقع، فلزی که از لحاظ شیمیایی فعال‌تر باشد، دچار خوردگی می‌شود و در نهایت رسوب فلز قابل مشاهده خواهد بود. برای جلوگیری از وقوع این خوردگی لازم است از عایقی که رسانای الکتریکی نیست، میان لوله‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

  • خوردگی یکنواخت

خوردگی یکنواخت، از معمول‌ترین انواع خوردگی در لوله‌ فولادی به شمار می‌آید. بسیار مشاهده می‌شود که لوله‌ها در اثر زنگ‌زدگی دچار کاهش ضخامت به‌صورت یکنواخت و در سرتاسر لوله گردند. کاهش ضخامت مستقیما بر روی وزن لوله‌ها نیز اثرگذار است.

این خوردگی غالبا به علت وجود آند و کاتد و تشکیل‌ پیل‌های آندی-کاتدی است. برای جلوگیری از وقوع آن می‌توان از حفاظت کاتدی، برخی از بازدارنده‌ها و پوشش‌های مخافظ مناسب با جنس لوله استفاده گردد.

  • خوردگی شیاری

در تعریف کلی، خوردگی‌هایی که در شکاف اطراف جوش و اتصالات لوله‌ها ایجاد می‌شود را خوردگی شیاری یا شکافی می‌نامند. هنگامی که در محل‌های جوش و اتصالات لوله‌ها، یون‌های سیال وجود داشته باشد، خوردگی شیاری به‌وجود می‌آید.



:: برچسب‌ها: خوردگی , لوله , لوله فولادی , فولاد , فولادی ,
:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا مهاجر

آهن قراضه یا ضایعات آهن چیست ؟

ضایعات آهن و فولاد که به عنوان آهن قراضه نیز شناخته می شوند، یک ماده قابل بازیافت بوده که در حین تولید محصولات آهنی و فولادی ایجاد شده و یا محصولات آهنی هستند که به پایان عمر خود رسیده اند. قراضه آهنی معمولاً در هنگام فولادسازی بازیافت می شود. در بین انواع ضایعات آهنی، ضایعات فولادی حداکثر درصد را تشکیل می دهند. ضایعات آهنی، مواد اولیه برای تولید فولاد در کوره قوس الکتریکی و کوره القایی می باشند. آهن و فولاد اغلب ممکن است با هم اشتباه گرفته شوند. با این حال تفاوت های آهن و فولاد باعث شده فولاد کاربرد و محبوبیت بیشتری داشته باشد.

تولید آهن قراضه و ضایعات آهن

قراضه آهن از منابع مختلف ایجاد می شود و بنابراین از نظر ویژگی های فیزیکی و شیمیایی متفاوت است. کیفیت این ضایعات بر فرآیند تولید فولاد تأثیر بسزایی دارد. عمر قراضه های آهن می تواند از یک روز تا بیش از 100 سال متغیر باشد. خواص ضایعات آهن نیز بستگی به این دارد که ضایعات از کجا آمده و در چه زمانی تولید شده اند. بر این اساس می توان آنها را به ضایعات تولیدی در کارخانه، ضایعات جدید و ضایعات قدیمی تقسیم بندی کرد

انواع ضایعات آهن و درجه بندی آنها

انواع ضایعات آهن بر حسب وزن، قیمت، کیفیت، نوع عناصر به کار رفته در ترکیب آنها و نیز کاربرد، به انواع مختلفی تقسیم می شوند:

درجه یک

شامل لوله های سیاه صنعتی، قوطی و پروفیل های زنگ نزده، لوازم موتوری سبک و سنگین، ورق های روغنی و سیاه رنگ شده، ریل قطار، شاسی اتوموبیل ها، آهن آلات شرکت های برقی، سر و ته آبگرمکن ها و شوفاژها که بدون رسوب باشند و نیز انواع چرخ دنده ها می شوند.

درجه دو

انواع ضایعات درب و پنجره، بدنه دوچرخه و موتور سیکلت، لوله بار گالوانیزه، لوله بار سبک، انواع توری، سیم جوش، تسمه های کلاف شده، میل گرد کلاف شده، ورق های گالوانیزه و نیز اتصالات گالوانیزه به عنوان ضایعات درجه دو می باشند.

 

درجه سه

ضایعات آهنی درجه سه نیز شامل انواع ورق های گالوانیزه استفاده شده و رنگ خورده، حلب ها، اگزوز ها و شلنگ های فشار قوی سوخته می باشند. این دسته شامل آهن های با کمترین کیفیت می باشند.

 

روغنی

ضایعات آهنی روغنی شامل ورق های تولید شده به روش کارسرد بوده که در صنایع خودروسازی و... مورد استفاده قرار می گیرند.

 

گالوانیزه

شامل ضایعاتی آهنی بوده که دارای پوشش گالوانیزه از جنس روی هستند و آنها را در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم می کند مانند لوله های آب، کانال کولر و غیره. ضایعات آهنی گالوانیزه به دلیل برخورداری از آهن، نسبت به سایر ضایعات ارزش کمتری دارند.

ویژه

ضایعات ویژه شامل ورق سیاه روغنی و بدون زنگ زدگی، انواع پروفیل ها شامل تکه نبشی، سر تیر آهن، انواع میلگرد و چهار پهلوی کوتاه قد، تکه ناودانی، لوله سیاه ضخیم، کناره ورق های ضخیم، انواع تسمه های آهنی ضخیم و نیز قالب های بتنی، پرسی میلگرد، رینگ اتومبیل و موتور یخچال می باشند.

سوپر ویژه

ضایعاتی نظیر آهن آلات ساختمانی از قبیل تیرآهن، خرده میل گرد، گوشه ورق ضخیم، نبشی، ناودانی و لوله های ضخیم کمتر از یک متر که ارزش اقتصادی بیشتری دارند تحت عنوان ضایعات سوپر ویژه یاد می شوند.

آلیاژی

ضایعات آهنی که در ترکیب آنها عناصری چون کروم، منگنز، نیکل، آهن، مس و غیره وجود دارد مانند میل لنگ، چرخ دنده ها، کمک فنر، سیم بکسل و غیره.

بارهای ممنوعه

ضایعات تحت عنوان بارهای ممنوعه شامل ادوات جنگی و قلم جوش ها می باشند.



:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 تير 1402 | نظرات ()